It för seniorer

It-info brev nr 1 2017

07.03.2017 kl. 16:30

Den här it-infon har skickats till alla it-aktiva i föreningarna, it-handledare, it-kontaktpersoner, webbansvariga och andra it-aktiva i föreningarna. Informationen gäller Svenska pensionärsförbundets it-verksamhet för våren 2017 samt förfrågan om era åsikter om it-verksamheten 2015 och 2016.

Svara på enkäter och hjälp att samla in svar för rapportering till STEA (tidigare Ray)

De av er som varit med redan 2014 minns kanske att vi med jämna mellanrum utför en mer noggrann utredning om it-verksamhetens resultat och effekter, i år är det igen dags.

Jag ber er därför att själva svara och att hjälpa till att samla in respons av era deltagare i it-verksamheten:

 

Observera den korta tidsfristen, svaren behövs senast den 21.3.2017. För att utveckla verksamheten och kunna rapportera så utförligt som möjligt är det trots det viktigt att få så många svar som möjligt. Skicka därför gärna medlemsenkäten till de personer som deltagit i er it-verksamhet, men också i mån av möjlighet till andra föreningsmedlemmar som inte deltagit i er it-verksamhet.

 

Båda formulären kan fyllas i anonymt och inte heller föreningens namn behöver uppges. Det borde inte ta längre än 10 minuter att svara på frågorna. Medlemsenkäten kan också laddas ner en pdf på samma sida, de utskrivna och ifyllda blanketterna kan skickas till mig på Robert Riska, SPF, Pb 129, 00101 Helsingfors eller skannas in och skickas per epost.

Förbundets it-verksamhet våren 2017

Många av er har redan varit i kontakt och bokat in besök av oss från förbundet för hjälp med er it-verksamhet. För de av er som inte gjort det eller kanske inte visste det, hjälper jag eller någon annan av vår personal gärna enligt bästa förmåga er i er it-verksamhet. Det kan vara att hålla it-info på något av era möten, att delta i er it-verksamhet om det är nåt speciellt tema som era deltagare eller ni vill ta upp men inte tycker att ni själv behärskar eller att ordna någon kurs eller föreläsning. Om ni är osäkra kan ni ta kontakt så diskuterar vi om det är något vi kan stå till tjänst med just i er förening. (Se sista rubriken för förtydligande gällande kostnadsfördelningen, men i allmänhet deltar vi gratis.)

Angående it-personalen på förbundet, är jag Robert Riska sedan januari tillbaka som it-koordinator och som verksam i alla regioner förutom Österbotten denna vår (hösten 2016 var jag föräldraledig), Peter Nyman som vikarierade mig på hösten fortsätter till slutet av maj på 25% och koncentrerar sig främst på Södra Österbotten medan Larsmo-Eugmos handledare Per-Ole Renlund hjälper föreningarna i hela Norra Österbotten. Åsa Danielsson sköter som tidigare stöd, kurser och allt annat som gäller medlemsregistret.

Handledarträffar

Vi kommer under våren att ordna handledarträffar i regionerna, först ut är Norra och Södra Österbotten i mars, sedan Åboland, Östra Nyland, Västra Nyland och Helsingfors under april och maj. Mera information kommer att skickas ut till er per region.

Teman på träffarna kommer (med lite lokala variationer) att vara några av dessa som vår it-kommitté identifierat som aktuella:

  • Medborgarposten på suomi.fi som lanseras 2018,
  • Windows 10 tips,
  • Facebook och sociala medier,
  • e-tidningar i regionen

Medlemsregister, webbplatser och bokföringsprogram

  • Gällande webbplatserna får ni fortsätta kontakta mig, Peter eller Per-Ole som förut. Se http://it.spfpension.fi/kontaktuppgifter/ för mina och Peters kontaktuppgifter (om ni är osäkra på vem ni ska kontakta så kontakta mig). Material gällande webbplatserna publiceras på http://it.spfpension.fi/webbplatser/.
  • Åsa Danielsson håller under våren medlemsregisterverkstäder i regionerna, de som är medlemsregisteransvariga i föreningarna har kontaktats (eller kommer att kontaktas i de regioner som verkstäder inte är inprickade ännu). För frågor gällande medlemsregistret kan ni kontakta Åsa, se http://spfpension.fi/kontakt/.
  • Vi har också ett bokföringsprogram som erbjuds gratis till er i föreningarna via Webbhuset. Om ni är intresserade av att pröva bokföringsprogrammet eller ta i bruk det kan ni (en per förening) fylla i formuläret på http://it.spfpension.fi/bokforingsprogram/  för att få inloggningsuppgifter. Stöd för det programmet får ni inte av oss utan av Svenska folkskolans vänner, länk till deras kontaktuppgifter och information finns på samma sida.

Kostnadsfördelning mellan förbundet och föreningarna för it-verksamheten

It-kommittén konstaterade vid sitt möte 8.2 att det föreligger ett behov av att klargöra kostnadsfördelningen mellan förbundet och föreningarna i fråga om it-verksamheten, det vill säga vilka kostnader förbundet står för och vilka kostnader föreningarna själva står för. Den här infon nedan har därför skickats i förbundsnytt  3 av verksamhetsledaren Berit Dahlin till era ordföranden, men kommer här åt er:

Grundprincipen är att då föreningen ordnar it-kurser och it-verksamhet för sina medlemmar står föreningen själv för arrangemangen och kostnaderna, men förbundets it-personal står till förfogande utan kostnader och enligt överenskommelse (kurser som motsvarar huvudmålsättningen för förbundets it-verksamhet dvs. att stimulera och öka intresset för it och få så många som möjligt att använda dator prioriteras).

Då förbundet ordnar it-kurser och träffar för handledare och webbansvariga står förbundet för arrangemangen och kostnaderna (i allmänhet inte rese-ersättningar för deltagarna).

Exempel på olika verksamheter, från den ena ytterligheten till den andra: 

  • Handledarutbildningar där förbundet är huvudarrangör = förbundet står för utrymmeshyra, traktering och eventuella föreläsararvoden. Deltagarna är då aktiva (eller potentiella nya it-aktiva) i föreningarna.
  • Kurser där föreningen är huvudarrangör och står för kostnaderna för utrymmen, WiFi och kaffetraktering. Förbundets it-personal deltar som föreläsare = förbundet står för den kostnaden. Deltagarna är föreningens medlemmar.
  • Kurser som föreningen ordnar själva med egna handledare eller med anlitade föreläsare och där förbundet inte alls är delaktig = föreningen står för kostnaderna själv.

Observera att det från Förbundspaketet och från externa finansiärer som exempelvis Svenska Folkskolans Vänner går att söka bidrag för föreningens egna kurser och verksamhet.

Frågor och kommentarer

Trevlig fortsättning på våren och tveka inte att ta kontakt med frågor och kommentarer! Och kom ihåg att fylla i enkäten, tack på förhand!

Robert Riska